Team

Björn Schepens

Bouwproces managen zonder stress

Net als mijn collega Marianne van de Projectadministratie ben ik door Treetops bij BMV in Veldhoven gedetacheerd. Als procesmanager zorg ik - samen met de projectleider en direct betrokkenen - ervoor dat alle bouwwerkzaamheden volgens plan en pakket van eisen worden gerealiseerd. Ik ben Björn Schepens en ik voel me thuis op de bouw en op kantoor.

Geen dag is hetzelfde 

Nieuwbouw managen is geen kinderspel. Zeker als het bijvoorbeeld een project van ASML betreft. Want hoe complexer de business, des te uitdagender de huisvesting en dus het bouwproces zal zijn. Van het storten van een vloer tot het inrichten van een ‘clean room’ of toiletgroep.  Elke dag kun je zien hoe de bouw vordert en een pand gestalte krijgt. Stagnatie is geen optie, want stilstand wordt niet gebudgetteerd. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat alle werkzaamheden op het juiste tijdstip kunnen aanvangen en klaar zijn. Best een uitdaging.

Goed en strak plannen

In de bouw wordt hard gewerkt. Bij grote projecten zijn soms wel 500 tot 600 vakmensen betrokken. En het mooie is dat iedereen weet wat van hem of haar verwacht wordt, wat betreft werkzaamheden en oplevering. Als procesmanager heb ik de taak om mede het hele bouwproces op poten te zetten en alle werkzaamheden in te plannen. En geloof me, dat schema past niet op een A4’tje. Alle werkzaamheden komen in het uitvoeringsschema te staan dat minutieus wordt gevolgd. Zaken op z’n beloop laten is er niet bij. Dat is vragen om problemen.

Niet alleen

Mijn rol in het geheel is evident, maar dat geldt ook voor de projectleiding, projectadministratie, constructeurs, en inkopers. Samen zorgen we ervoor dat het proces gesmeerd loopt en hobbels worden gladgestreken. Iedereen is belangrijk en zet zich maximaal in. Doordat we zo intensief als team samenwerken, zijn we goed op elkaar ingespeeld en houden we elkaar scherp. Alles bij elkaar zet ik me dagelijks in om samen met zo’n 40, 50 collega’s iets moois neer te zetten.

Er bovenop zitten

Dingen op z’n beloop laten is er niet bij. In mijn werk moet ik niet achter de feiten aan lopen maar juist voorop. Hoe korter ik op de schema’s zit, hoe beter; want voor je er erg in hebt, loopt de planning in de soep. Daarom moeten we soms het bouwteam een beetje aanjagen, zodat alle opvolgende werkzaamheden niet in het gedrang komen. Het heeft ook geen zin om te perfectionistisch te zijn, want dan krijg je niks op tijd klaar en loop je uit de pas met de kosten. De tijd-kwaliteit balans is belangrijk, maar dat geldt net zo goed voor het budget.

Niet gek laten maken

Ik heb best een drukke baan met veel verantwoordelijkheid. Omdat de boel aan de gang moet blijven, moet ik soms wat extra uren maken. Geen probleem omdat ik weet dat er bij het realiseren van een vastgoedproject heel wat bij komt kijken. 

Als we bijvoorbeeld, zoals laatst, ergens een betonnen fundering moeten storten, waarop bij wijze van spreken een Boeing 737 zou moet kunnen landen, rijden 170 vrachtwagens met beton naar de bouwlocatie. Op het bouwterrein staan dan twee betonpompen klaar om het beton te kunnen storten. Wat je dan niet wilt hebben is dat er een pomp uitvalt of defect raakt, want dan heb je de poppen aan het dansen. Dus regelen we een reserve pomp stand-by. Als procesmanager moet je je op zo’n dag niet gek laten maken maar kalm en rustig blijven. Dat werkt het beste, ook al duurt zo’n dag misschien wat langer dan normaal.

Overzicht houden en proces managen

De achterwand in mijn kantoor is groot en dat is maar goed ook. Om alle werkzaamheden in te plannen heb je serieus veel ruimte nodig. Door het hele proces zorgvuldig in kaart te brengen hou ik overzicht en voorkom je dat je iets over het hoofd ziet. Elk detail telt en elke wijziging moet snel zichtbaar zijn, anders kun je met goed fatsoen niks managen.

Nu is overzicht houden en het bouwproces managen van één groot project al een uitdaging, maar gemiddeld lopen er drie tot vier bouwprojecten tegelijk die om aandacht vragen.

Dat is goed te doen, want ondanks dat ik altijd in touw ben, hou ik plezier in m’n werk. 

Punt van aandacht

De projecten waar ik mee te maken heb, zijn stuk voor stuk uitdagend en geven me een trots gevoel als er weer een wordt opgeleverd. Wat ik jammer vind is dat we zo moeilijk aan goede mensen kunnen komen. Daar worstelen meer bedrijven in onze sector mee. Werken in de bouw is afwisselend en uitdagend, zeker bij ons. Een betere leerschool kun je niet krijgen. En ook de ervaren bouwprofessional kan hier elke dag al zijn kennis en kunde inzetten. Deze regio verdient de beste mensen.